Nettolöneavdrag
I vissa fall kan det vara förmånligare att göra ett nettolöneavdrag för bilen i stället för att ta upp den som bilförmån. Det innebär att du i praktiken betalar för bilen med skattad lön, vilket kan öka ditt löneunderlag för lågbeskattad utdelning samt ge högre sjukpenningsgrundande inkomst (SGI). Tänk på att det ska vara ett nettolöneavdrag, inte ett bruttolöneavdrag, för att få den effekten.
Beräkning av bilförmån
Förmånen beräknas enligt en schablon där man bland annat tar hänsyn till bilens nybilspris, eventuell extrautrustning, miljöklass samt körsträcka i tjänsten. Den som kör över 3 000 mil i tjänst per år kan få ett nedsatt förmånsvärde. Skatteverket har ett verktyg för att räkna ut bilförmånen.
Skulle ni behöva hjälp med att sköta beräkningen kan ni alltid kontakta er redovisningskonsult på Allians – vi hjälper gärna till.
Nedsättning för miljöbilar
För elbilar görs ett schablonavdrag på 350 000 kr. För ladd hybrider är nedsättningen 140 000 kr, och för gasbilar 100 000 kr. Avdraget får dock inte överstiga 50 procent av bilens nypris. Elhybrider och etanolbilar omfattas inte av nedsättningen.
Trängselavgifter och drivmedel
Om företaget betalar trängselskatt eller infrastrukturavgift för privata resor är det också en skattepliktig förmån. Detsamma gäller om företaget står för drivmedel till privat körning. Därför är det viktigt att föra körjournal och skilja på privat och tjänstekörning.
Har ni fler frågor eller funderingar är ni alltid välkomna att kontakta er redovisningskonsult på Allians.
Text: Belmin Rahic, Redovisningskonsult,
Allians Revision & Redovisning AB