Redovisning av frånvarouppgifter för föräldraledighet och VAB
Från och med januari 2025 är det obligatoriskt för arbetsgivare att lämna uppgifter till Skatteverket om anställdas frånvaro som beror på föräldraledighet eller tillfällig föräldrapenning (VAB). Dessa uppgifter ska redovisas i samband med arbetsgivardeklarationen (AGI) varje månad.
Som arbetsgivare behöver du inte bedöma om uppgifterna stämmer eller om den anställda är berättigad till ersättning. Du ska endast fylla i frånvaron i procent av normal heltid per dag. Om du i stället redovisar frånvaron i timmar, anger du antalet timmar som den anställda har varit frånvarande per dag.
Skatteverket skickar vidare dessa frånvarouppgifter till Försäkringskassan, som använder dem för att bekämpa bidragsbrott och genomföra mer effektiva kontroller.
Text: Belmin Rahic, Redovisningskonsult,
Allians Revision & Redovisning AB