Inga kontrolluppgifter för lön och pension i år

Förra året vid den här tiden skickade arbetsgivare och pensionsutbetalare ut kontrolluppgifter till alla som de betalat ut lön eller pension till. I år kommer de inte att göra det, eftersom inkomster och skatter under 2019 istället har redovisats löpande, månadsvis. Men från banker kommer fortfarande kontrolluppgifter.

– Förra året fick Skatteverket in cirka 65 miljoner kontrolluppgifter från arbetsgivare, banker, pensionsinstitut med flera. Vi räknar med att det blir väsentligt färre i år. Men samtidigt har vi för 2019 fått in över 122 miljoner uppgifter om lön och pension som lämnats månadsvis, berättar Anna Sjöberg, deklarationsexpert på Skatteverket.

I årets deklaration är det de uppgifter som arbetsgivare och pensionsbolag skickat in till Skatteverket varje månad som kommer att vara förifyllda i deklarationen.

Alla som haft lön eller pension kan logga in på skatteverket.se och se vad som är redovisat varje månad, för att kontrollera uppgifterna.

– Om det skulle vara så att något inte stämmer bör du genast kontakta din arbetsgivare eller pensionsutbetalare så att de kan rätta uppgifterna så det blir rätt i din deklaration, säger Johan Schauman, deklarationsexpert på Skatteverket.

För kapitalinkomster får du fortfarande kontrolluppgifter som tidigare.

Den som vill ha sin deklaration tidigt och digitalt kan redan nu skaffa en digital brevlåda för myndighetspost. Har du en digital brevlåda senast den 27 februari så kommer deklarationen digitalt redan den 4-11 mars. Deklarationstjänsten öppnar den 17 mars.

Den som inte har en digital brevlåda får deklarationen med posten mellan den 13 mars och 15 april.

Läs mer om hur du skaffar digital brevlåda på www.skatteverket.se/digitalbrevlada

Läs mer om kontrolluppgifter och arbetsgivardeklaration på individnivå

Läs mer om att deklarera

Skatteverket