Förbättrad tjänst för den som anlitar redovisningsbyrå för att deklarera

Skatteverket vill hjälpa fler av de 700 000 företagare som anlitar redovisningsbyrå för deklarationen att deklarera helt digitalt. En ny tjänst öppnade förra året för att underlätta och nu har tjänsten förbättrats ytterligare. Företagaren får en tydligare kvittens på att deklarationen är signerad och tjänsten är översatt till engelska som många efterfrågat.

– När vi haft kontakt med företagare har vi fått veta att det varit svårt för dem som anlitar deklarationshjälp att deklarera helt digitalt eftersom våra tjänster inte riktigt passar för dem. Under 2017 var det bara en fjärdedel i denna grupp som gjorde det. Därför utvecklade vi den här tjänsten och nu tar vi den ett steg längre, säger Anna Sjöberg, deklarationsexpert på Skatteverket.

Tjänsten gör det möjligt för en redovisningsbyrå att göra klart hela deklarationen digitalt utom själva godkännandet. Det gör företagaren själv med hjälp av sin e-legitimation. Den nya tjänsten blev klar relativt sent inför förra årets deklaration vilket kan vara en orsak till att endast 65 000 av de 300 000 deklarationer som skickades in med hjälp av tjänsten också signerades där. Övriga signerades på papper trots att det hade gått att signera digitalt.

– I år har vi sett ett behov att utveckla tjänsten ytterligare, bland annat genom en tydligare kvittens som kunden kan dela till sin byrå. Dessutom finns tjänsten nu också på engelska vilket vi hoppas ska underlätta för många, säger Johan Schauman, deklarationsexpert på Skatteverket.

Skatteverket vill också lyfta fram möjligheten för företagarna och deras byråer att få mer tid på sig, genom att ansluta till en digital brevlåda senast den 28 februari.

– Då kommer deklarationen redan den 7-13 mars. Pappersdeklarationer skickas ut den 15 mars-15 april, säger Anna Sjöberg.

Pressmedelande från Skatteverket