Den senaste tiden har utskick av bluffakturor och sms ökat enligt Svensk Handel. I den senaste vågen av sms utskick utnyttjar bedragarna välkända och välrenommerade företag så som ICA, COOP och SF Bio. Innehåller handlar främst om att man som konsument har vunnit något. Syftet med smset är att få mottagaren att klicka på den bifogade länken. Klickar man på länken riskerar man i värsta fall att ens enhet infekteras med en skadlig kod men oftast omdirigeras mottagaren till en annan sida där de ombeds att lämna ifrån sig sina kortuppgifter.
Råkar du ut för att få ett sms som känns misstänkt så rekommenderas du göra följande;
- Klicka inte på den bifogade länken, om du är osäker på erbjudandet så besök istället företagets officiella hemsida.
- Som företagare bör du informera dina anställda om fenomenet i stort och hanteringen av sms och mejl till företagsmejlen och telefonen.
- Om ditt varumärke utnyttjas för bluff-sms, polisanmäl och informera internt och externt.
Bluffakturor
Bluffakturor, eller fakturabedrägeri, är ett samlingsbegrepp för ett krav på betalning för en vara eller tjänst som du aldrig beställt eller fått levererad.
Du kan råka ut för bluffakturor både som privatperson och som företagare. Det kan vara företag som skickar bluffakturor direkt utan att ta kontakt innan. Det kan även vara de som ringer och hävdar att du ingått avtal med dem och som vill skicka bluffakturor eller andra former av bedrägerier.
Skatteverket har kommit med fem tips på hur du kan undvika och hantera bluffakturor;
- Uppdatera leverantörslistan över företagets samtliga godkända leverantörer, acceptera inte fakturor, eller påstådda avtal, från företag som inte finns på leverantörslistan.
- Förbered ett standardbrev där okända fakturor bestrids och avtalsunderlag efterfrågas. Det kan personalen använda för att undvika att bluffakturor går till inkasso och Kronofogden.
- Bestridandet ska innehålla sakliga skäl till varför du inte accepterar betalning, till exempel: ”Motsätter oss betalningsansvar då vi inte har beställt dessa varor eller tjänster.”
- Bestrid på ett sätt som ger en kvittens på att bestridandet skickats, till exempel via e-post eller fax.
- Instruera personalen att aldrig acceptera någon form av inspelning via telefon samt att inte ingå några avtal under semesterperioder. Samtliga sådana ärenden kan vänta till när ordinarie personal är på plats.
Svensk Handel har även släppt en video på hur du kan bestrida en bluffaktura, du kan titta på den här>>
Källa: Skatteverket & Svensk Handel